تبلیغات
یقین - بازداری مردم از حج


امروز :
یقین
بهترین چیز برای قلب
«زندگی بجز دینداری نیست و مرگ جز با از دست دادن یقین»

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 19 آبان 1390

...یکی از شیوه ها این است که می گویند: هر مستطیعی، نسبت به انجام حج تکلیف واجبی دارد که با یک بار رفتن به حج انجام می دهد و تمام می شود و پس از آن لازم نیست سفرهای متعدد مستحبی عمره و حج داشته باشد؛ و به جای آن باید به انبوه فقرایی که در کنارش هستند، نگاه کند و پول هایش را به جای صرف در حج و سفر مکه، در راه رفع مشکلات فقرا و محرومان جامعه صرف نماید. ...

دقیقاًَ برای دفع چنین توهّمی است که می بینیم روایاتی در همین زمینه از ائمه صادر شده است. از جمله، در روایتی دارد که شخصی پس از تمام شدن ایام حج، خدمت امام صادق رسید و عرض کرد: من امسال به سبب گرفتاری و مشکلی که پیدا کردم موفق به انجام حج نشدم؛ اکنون این پول را که می خواستم صرف حج کنم، در چه راهی هزینه کنم که ثواب حج را داشته باشد؟ حضرت متوجه کوه ابوقبیس شدند و فرمودند: «اگر همه این کوه ابوقبیس طلای ناب و از آنِ تو بود و تمام آن را در راه خدا انفاق می کردی، نمی توانست جای ثواب حج را برایت بگیرد!». «بحارالانوار، ج 99، ص26، روایت 110، باب 2»

من و شما اگر بودیم چه پاسخی می دادیم؟ بر اساس آن منطق روشنفکرانه، می گفتیم: مهم نیست که حج را درک نکردی، همین پول را صرف فقرای محلتان کن که ثوابش از هر حجی بیشتر است. البته جای تأمل نیست که یکی از بهترین مصارف انفاق و کارهای خیر، رسیدگی به فقراست؛ اما منطق امام علیه السلام در تقابل انفاق با حج چیز دیگری است. امام صادق علیه السلام بحث بلند مدت و کلی را نگاه می کند.

 البته باید اعتراف کنیم که متأسفانه برای ما هم که پرورش یافته مکتب اهل بیت هستیم این مطلب چندان روشن نیست و تصور درستی از آن نداریم. ما اولاً منفعت را فقط در منفعت مادی منحصر می­کنیم، و ثانیاً منفعت مادی را هم فکر می کنیم آن است که در کوتاه مدت و همین امروز و فردا به جیبمان وارد شود و اگر چیزی امروز از جیب ما کم شد و همین امروز چیزی جای آن نیامد این ضرر است.

ما در کارهایی که انجام می دهیم اولاً باید امت اسلامی را امتی یکپارچه بدانیم و تنها به فکر منافع شخصی خودمان نباشیم، بلکه منافع امت اسلامی را در نظر بگیریم؛ و ثانیاً منافع را نیز نباید تنها به منافع آنی و زودحاصل منحصر کنیم. حتی بسیاری از منافع بزرگ مادی و دنیایی که نصیب افراد می شود در اثر آینده نگری است.

اگر مسلمانان ایران به کاری اقدام کردند که نتایج آن عاید همه امت اسلامی شد، گرچه مقداری از جیب خودشان خالی شود، اما اگر امت اسلامی در مجموع سربلند و بی نیاز شد و از آسیب دشمنان مصونیت پیدا کرد، آیا این را باید منفعت دانست یا ضرر به حساب آورد؟ 

از این رو ما باید مقداری بینش خود را وسیع کنیم و هم منافع را به منافع کوتاه مدت منحصر نکنیم و هم در محاسبه نفع و ضرر یک کار، مسلمان های دیگر را نیز در نظر بگیریم. مسلمانان و مؤمنان همه اهل یک قبله و برادرند، و نفع و ضرر هریک، نفع و ضرر دیگری نیز محسوب می شود. اگر ما با چنین دیدی به مسائل نگاه کنیم، آن گاه خواهیم دید که حج علاوه بر منافع سرشار و بی حساب معنـوی، چه منافع عظیم و پرشمار مادی برای مسلمانان به همراه دارد.

«برگرفته از کتاب پیام مولا از بستر شهادت»




طبقه بندی: اعتقادی،  اجتماعی، 
ارسال توسط محمدمهدی
صفحات جانبی
آرشیو مطالب
حدیث روز
اوقات شرعی
وضعیت هوا
Translat

خرید شارژ

ابزار وبمستر

عکس

تفریح و سرگرمی

دانلود

قالب وبلاگ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا