تبلیغات
یقین - دو منشأ فتنه هاى اجتماعى


امروز :
یقین
بهترین چیز برای قلب
«زندگی بجز دینداری نیست و مرگ جز با از دست دادن یقین»

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 12 دی 1390

امیرالمؤمنینعلیه­السلام در مورد «فتنه» كلام زیبایى در نهج­البلاغه دارد. آن حضرت مى­فرمایند:

فتنه­هاى اجتماعى دو منشأ دارد: منشأ اول هوس هایى است كه در افراد پیدا مى شود. اگر افراد مى توانستند آن هوس ها را كنترل كنند، آنها را به مسیر صحیحى سوق دهند و نخواهند در حد افراط به آن هوس ها عمل كنند، چنین فتنه هایى به وجود نمى آمد.

عامل دوم هم مسایلى است كه به نام دین مطرح مى شود در حالى كه ارتباطى با دین ندارند. انتساب این بدعت ها به دین، به این منظور است كه مردم ساده دل باور مى كنند كه این امور جزء دین است، در حالى كه چنین نیست و این امور بدعت است.

 

«آراءٌ تبتدع»، به معنى نوآورى هایى است كه جزء دین قرار داده مى شود در حالى كه جزء دین نیست. عده اى از مردم هم كه در اشتباه افتاده اند تصور مى كنند این امور جزء دین است و از آنها پیروى مى كنند و از دین منحرف مى شوند. فكر مى­كنند این امور جزء دین است و باید به آنها عمل كرد، در حالى كه این مسائل بدعت و خارج از دین است. در چنین مواردى است كه «یُخالِفُ فیها كِتابَ الله»، یعنى قرآن مورد مخالفت قرار مى­گیرد. زمانى كه آراء جدیدى كه مخالف قرآن است، به نام دین عرضه مى شود، قرآن متروك مى شود، روابطى بین مردم برقرار مى­شود كه بر اساس ملاك هاى دینى نیست و ارتباطات اجتماعى به صورت امرى ضد دینى در مى­آید. سپس حضرت امیر علیه السلام مى­فرماید:

 

اگر شرایط به گونه­اى بود كه حق به صورت كامل مشخص بود و با آراء بدعت­آمیز مشتبه نمی­شد و حق و باطل از یكدیگر متمایز بودند، حقیقت بر كسانى كه در پى حق بودند، مخفى نمى­ماند و به فتنه مبتلا نمى­شدند و اگر باطل كاملا از حق جدا بود و با آن اشتباه نمى­شد، كسى به دنبال باطل نمى­رفت. مردم فطرتاً حق­طلب هستند. اگر عده­اى به دنبال باطل مى­روند، به این دلیل است كه در مجموعه باطل، عناصر حقى را گنجانده­اند كه مردم را مى­فریبد و به سوى باطل مى­كشاند.

 

كسانى كه قصد ایجاد فتنه دارند، باطل را با حق ممزوج كرده و به مردم ارائه مى دهند. هنگامى كه كسى قصد فراهم كردن دسته گلى را داشته باشد، از هر گلى شاخه اى مى چیند و به یكدیگر ضمیمه مى كند. اگر تمام گل ها بدبو و مسموم باشد، كسى به سراغ آن نمى­رود. اما اگر همراه با گل هاى معطر، چند شاخه گل مسموم نیز در این دسته گل قرار داده شود، ممكن است عده اى فریفته گل هاى خوشبوى آن دسته گل شده و به تصور اینكه دسته گل خوشبویى را استشمام مى­كنند، مسموم شوند. اگر فقط گل هاى مسموم و بدبو در این دسته گل باشد، كسى رغبت نمى كند آن را استشمام كند.

 

حضرت امیر علیه السلام مى­فرماید: حق و باطل را با یكدیگر ممزوج مى كنند. در چنین شرایطى كه حق و باطل با یكدیگر ممزوج شده است، شیطان مى تواند طعمه هاى خود را از میان مردم پیدا كند و آنها را شكار كند.

چه كسانى طعمه­هاى شیطان هستند؟ كسانى كه فریب امتزاج حق و باطل را خورده­اند و آگاهى و تخصص كافى براى تمییز حق و باطل از یكدیگر را ندارند. چشم آنها به نقاط مثبتى دوخته شده و عناصرِ حق، آنها را به خود جذب كرده­است؛ غافل از این كه در بین عناصر حق، عناصر مسموم و زهرآگینى وجود دارد كه آنها را به كشتن، نابودى مى­كشاند. شیطان در پى چنین شرایطى است كه حق و باطل با یكدیگر مشتبه شود تا طعمه هاى خود را از میان جامعه صید كند. در این شرایط كسانى نجات پیدامى­­­­كنند كه بر اساس تقدیر الهى و نظام محكم و حكمت­آمیزى كه خدا برقرار كرده است، در صدد یافتن حق برآیند و آن را پیدا كنند. چنین كسانى از آفت هاى شیطانى مصون مى­مانند. اما بقیه افراد كمابیش در دام شیطان مى­افتند.




طبقه بندی: حدیث،  اجتماعی، 
ارسال توسط محمدمهدی
صفحات جانبی
آرشیو مطالب
حدیث روز
اوقات شرعی
وضعیت هوا
Translat

خرید شارژ

ابزار وبمستر

عکس

تفریح و سرگرمی

دانلود

قالب وبلاگ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا